Er du ryger og har du allerede nogle fejlslagne forsøg i kølvandet, så må du ikke give op af den grund. At stoppe med at ryge er meget besværligt og ikke bare noget du må regne med kan lykkes i første forsøg. Undersøgelser viser at der typisk kan gå mellem 5 til 9 rygestop forsøg før du får brudt vanen, og endda endnu flere forsøg.

Prøv at tænke på hvor fristelsen var, og hvor du faldt i. Ved næste rygestop forsøg kan du dermed være mere forberedt og opmærksom. Utrolig mange rygestop tilbagefald opstår når man er kommet ud af de første kritiske uger eller de første par måneder. Din krop er allerede her ved at bryde ud af den fysiske afhængighed, og du får ikke så mange abstinenser som du har været vant til. Det gør at du ikke hele tiden kæmper mod dem, og når så de dukker op til overfladen, kan de være svære at bekæmpe.
En situation som eksempel jeg selv prøvede var halvanden måned inde i afvænningen, hvor jeg lige var en smut i byen og drak et par øl. Som et lyn fra en klar himmel skulle jeg bare død og pine have en smøg, og jeg “røg” i igen. Var det slemmere end da jeg startede? Nej! Men sådan føltes det, fordi jeg havde “glemt” de første par ugers abstinenser. Så altid hav fokus på at de abstinenser altså kommer, men bare med længere og længere mellemrum.

Så se situationen som fra et lille barns synsvinkel. Før du kan gå, må du lære at kravle, og i fasen mellem at kravle og gå, falder du altså på enden en del gange. Du skal også være obs på at den fysiske afhængighed varer i ca. 3 måneder, og herefter er det din psyke der spiller dig et puds når du får hang til en cigaret.

Det er farligt, for det minder meget om de fysiske abstinenser, men kan vare ved en del længere tid. Så giv dig selv et par minutters ekstra omtanke inden du straks farer ned i den lokale døgner efter en pakke smøger. Og skulle du alligevel være på vej derned, så stop lige på halvvejen og tænk efter – har du stadig trangen? Nej, vel? Derfor er det også en utrolig dårlig ide at have en “nødpakke” liggende derhjemme i skuffen, for så er der ikke langt fra tanke til handling, og så oplever du endnu et tilbagefald.

Det ER svært at stoppe med at ryge, så lad være med at gå i selvsving over at du nu alligevel er plumpet i – glem det med at du ikke har viljestyrke. Du har akkurat lige så meget viljestyrke som alle mulige andre, men desværre er du slave af et produkt som, på trods af det er upopulært for tiden, alligevel er så “legitimt” og lige så tilgængeligt som en liter letmælk.

Hvis du har en del mislykkede rygestop med tilbagefald på bagen, så tænk over om du skulle prøve en anden strategi og anden indfaldsvinkel. Måske kan du konsultere din læge for info om nogle andre hjælpemidler, måske har du en faster eller moster der blev røgfrie ved hjælp af hypnose? Eller søg på nettet eller gå en tur på biblioteket. Din fordel er ,at SELV om nikotin er et meget vanedannede stof, står du ikke alene i kampen.

LEAVE A REPLY