Hvordan synes du egentlig at du går og har det? Føler du dig som en million, og blænder modkørende folk med et hvidt tandpastasmil? Kan du mærke at hvepsetaljen aldrig har været smallere og at du allerede var solbrun og bikiniklar i januar måned – strutter du af selvværd?

Eller er du i virkeligheden bare en snusket og lettere overvægtig person med prustende åndedræt og gule, ormstukne tænder, og prøver du at smyge dig rundt langs hushjørnerne?
Du er nok ingen af delene. Men det som i virkeligheden er skitseret her, er groft sagt Ikke ryger vs. Ryger, som situationen er i dagens Danmark (og det meste af verden med, for iøvrigt). Der er efterhånden meget lidt prestige i at ryge, og der er især sket et meget stort skred i holdningen til røg inden for de sidste 10 års tid.

Faktisk oplever mange rygere sig efterhånden så ildesete (og ildelugtende), at mange af dem føler sig som det sidst skitserede tilfælde – som en slags andenrangsmennesker med meget lavt selvværd.

Der skal ikke megen fantasi til at indse at det kan resultere i manglende selvværd, og alle de ting som man finder negative ved sig selv kan ligefrem forstærkes af at man ryger, fordi man så i forvejen er “på det forkerte hold”.

Ligesom at man helst heller ikke skal være for overvægtig, for så er man jo helt afskrevet. Det kan godt lugte lidt hen af 1930erne – 1940erne syd for grænsen, hvor man helst ikke skulle virke for fremmed, være iklædt tøj med en gul stjerne, eller endog direkte evnesvag, for så fik man sig en gratis togtur et meget ubehageligt sted hen.

Helt så grelt skulle det dog nødig gå, men lad os se lidt på det med selvværd og røg. Er du ryger og har du allerede nogle mislykkede rygestop bag ved dig, så lad være med at gå og tro at det lige er dig den er gal med. At stoppe med at ryge er en meget betragtelig og vanskelig ting at gennemføre, og statistikker viser at der skal helt op til mellem 5 og 9 stopforsøg til før det lykkes, og nogle gange skal der endnu flere forsøg med.

Så drop tankerne om at du har for lidt viljestyrke, prøv istedet at tage et skridt af gangen, start med at tælle timerne du er røgfri. De bliver efterhånden til dage – uger – måneder, og pludselig finder du ud af at du rent faktisk HAR viljestyrke, har gjort noget godt for dig selv – og så begynder det at hjælpe på motivationen.

Du kan også overveje at krydre de første par uger af dit røgfrie miljø med lidt motion. har du lidt for mange kilo på sidebenene, eller frygter at tage på, så prøv blot at gå lidt raske gåture den første uges tid af en times varighed, eller prøv at cykle nogle ture, enten i det fri eller i et motionscenter. Du vil med garanti komme i bedre form, og — hovsa — så hjælper det også helt automatisk på dit selvværd.

Bare altid husk : ryger eller ikke-ryger, tyk eller tynd, raketprofessor eller lagerarbejder – der findes ikke nogle første eller andenklasses mennesker. Vi er ALLE lige meget værd.

LEAVE A REPLY