At afvænne sig nikotinen – og dermed holde op med at ryge – er en vanskelig opgave. Dels afhænger succesen af hvor meget du ryger, og hvor længe du har røget. Dels om du er motiveret på at forsøge med et rygestop og lykkes med din tobaksafvænning.

Når du ryger på daglig basis , er du allerede præget både psykisk og fysisk af det, og jo længere tid, jo værre. Har du egentlig tænkt på hvor mange gange du fører hånden op til munden, når du ryger, og hvor mange gange du lige skal føle efter om tobakspakken til din pibe, eller smøgerne er på kroppen af dig?
Har du så prøvet den ubehagelige oplevelse af at være kommet afsted til en privat fest eller på arbejde uden tobak? Eller næsten endnu værre, at komme afsted MED tobak, men uden lighter eller tændstikker? Ikke-rygere kan grine meget af den febrilske adfærd som rygere lægger for dagen når de ikke kan få deres stof.

Men det sætter det jo desværre i relief, at det er en ting som fylder utroligt meget i en rygers hverdag. Man er slave af nikotinen, og når man får brudt den daglige vane, kan det virke helt befriende. Som en god ven og eks-ryger en dag sagde til mig ; “Hvor er det dejligt at man kan gå forbi den lokale Irma uden at man død og pine skal ind og have smøger”.

Det giver stof til eftertanke, hvor meget det tobak egentlig styrer i ens hverdag, men hvor lidt man efterhånden som ryger egentlig lægger mærke til det jo længere tid man har røget.

Så som ryger er du i et fængsel der er svært at bryde ud af. Værre er det når du er festryger, for så føler du jo at du har kontrol over det. Så er det mere legitimt, og “et par smøger i ny og næ skader jo ikke”. Det er desværre lige præcis det de gør.

Det kan også som festryger være sværere at lægge røgen på hylden, for så er smøgerne jo netop forbundne til de “behagelige” situationer, fester, byture, etc. Som forhåbentligt kommende eks-ryger skal du derfor også være meget opmærksom på hvor fælderne kan ligge, og netop ved fester, og de behagelige situationer kan der være risiko for tilbagefald.

Men lykkeligvis er der en masse hjælpemidler til tobaksafvænning. Plastre, tyggegummi, inhalatorer, piller, for blot at nævne nogle i flæng. Inden for den alternative er der også mange tilbud til tobaksafvænning, alt lige fra hypnose, NLP, akupunktur, krystalterapi. Mulighederne er mange – bare du husker at det at benytte et hjælpemiddel ikke altid er nok, du skal også være forberedt på det på det mentale plan.

Så ved et stopforsøg, så sæt en dato for selve stoppet et par uger frem, og gå og overvej hvad du “taber” og hvad du vinder ved at stoppe. Allerede inde i de første tanker har du nok fundet flere positive end negative ting. Det er heller ikke skidt at tage en god ven/kollega/familiemedlem med på råd, som allerede hr stoppet med at ryge, så du kan få nogle gode tips til at stoppe med at ryge.

Heldigvis slipper tusindvis af rygere dagligt gennem tobaksafvænning – så hvor skulle du ikke også kunne kvitte tobakken?

SHARE
Previous articleRygning og selvværd

LEAVE A REPLY